Współczesny człowiek w swojej aktywności, zarówno w obszarze międzyludzkim, społecznym, jak i zawodowym, a nawet politycznym czy ekonomicznym, w szczególny sposób potrzebuje wsparcia. Płynność reguł i zmienność ponowoczesnej rzeczywistości sprawiają, że ludzie potrzebują wewnętrznych kierunkowskazów, które mogłyby zastąpić zewnętrzne systemy i normy.
Jedną z odpowiedzi na te zasadnicze potrzeby człowieka jest psychologia pozytywna – nowy nurt w psychologii akademickiej i praktycznej. Koncentruje się ona na mocnych stronach natury ludzkiej oraz osobistych atutach jednostek, dając tym samym owe pożądane wewnętrzne „busole dobrego życia”. Ponadto uczy, w jaki sposób rozwijać te pozytywne aspekty naszego funkcjonowania, aby osiągnąć jak najwyższą satysfakcję z życia, samorozwój i dobre relacje z otoczeniem. Przeniesienie uwagi badaczy psychiki i relacji międzyludzkich z ograniczeń, dysfunkcji czy patologii na pozytywne cechy, służące rozwojowi jednostek i całych grup – może być istotnym impulsem sprzyjającym zmianom w pozytywnym kierunku.
Implementacja naukowych odkryć psychologii pozytywnej przez wdrażanie opracowanych na podstawie tych doniesień programów – samorozwojowych, edukacyjnych, czy zarządczych – pozwalają na przeprowadzenie tych zmian i zapoczątkowanie nowego sposobu funkcjonowania naszych rodzin, szkół, organizacji, grup i społeczeństw. Pozytywne emocje, zaangażowanie, sensowne cele, satysfakcjonujące związki – tego wszystkiego można się nauczyć i wykształcić i to z kolei jest misją psychologii pozytywnej.
Jak pokazują wyniki badań naukowych zaprezentowanych na kongresie IPPA, założenia psychologii pozytywnej dają się z powodzeniem zastosować w procesie wychowania, w gospodarce, a także – i to staje się coraz bardziej wyraźne – w terapii, stwarzając w ten sposób nieznane dotąd możliwości.
Źródło: www.swps.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz